Odevy včera a dnes

Iné, napísané 8. Mája 2018
114
1
2
Odev nášho ľudu v minulosti vychádzal z potrieb každodenného života. Ak sa jednalo o všedný deň, mal svoje jednoduché pravidlá, ak o sviatočný, bolo to už zložitejšie. Dôležité je, že bol vždy estetický, krásny, farebný a dnes môžeme povedať, že i ekologický. Veď materlál z ktorého sa doma šilo, pochádzal z priadzí vypestovaných na domácich poliach, z nití upradených a utkaných vlastnými rukami. Tieto skutočnosti aj determinovali spôsob používania a zachádzania s takto pracne získaným materiálom. Určite sa s ním neplytvalo pri výrobe odevu, naprieklad spodná košilka žien mala namiesto dvoch ramienok prešité jedno ramienko z pravého pleca dozadu na ľavé plece, Predná časť sukne sa šila zo 4 až 5 polov plátna (cca 90 cm), ale prostredná na prostrednú časť sukne sa používala menej nákladná látka, hoci aj z iného materiálu, len aby sa ušetrilo. Nemohlo sa stať, aby nositeľka sviatočného kroja si len tak sadla bez odľadu na “faldy” sukne ako to často vidíme na folklórnych festivaloch u novodobých tanečníc a speváčok. 

Odev šetrili pri každodennom používaní, ak bolo treba ho prešívali, zaobchádzalo sa s nimi šetrne a slúžil až do skutočného rozpadnutia, vzácnejšie kusy odevu sa odkladali pre ďalšie generácie. Sviatočné odevy alebo pokrýva hlavy požívali aj určitú úctu nostieľov. Starostlivo ich odkladali do truhlíc, ktoré boli predelené na jednotlivé druhy používaných súčiastok alebo na rovné ploché uloženie krojov. Naskladané sukne a zástery boli starostlivo vyrovnané do záhybov, ktoré previazovali šnúrkami, aby sa sklady nerozišli. Tieto truhlice boli často krásne zdobené ľudovými ornametnmi, vytvorené samotnými majiteľmi. Dnes je takáto trhulica vzácnym zberateľským kúskom. 

Aby vedeli budúce generácie oceniť umenie tvorcov tak odevov ako aj truhlíc, opatrili ich dátumom výroby -výšivka na vrecku mužského lajblíka alebo maľba na truhlici. Toto trocha nostaligické spomínanie môže však s radosťou prejsť do konštatovania- odev nášho ľudu dnes je súčasťou nesmierneho kultúrneho dedičstva, slúži aj ako inšpirácia pre módnych návrhárov a dizajnérov. A keď ho vidíme na scénach v tancoch a spevoch uvádzaných našimi folklóristami, musíme uznať, že je to krásne a dizjanérsky udivujúúco prepracované. Keď si uvedomíme, že kroje nielen navrhovali, spracovali a potom užívali, ale aj farbami, výšivkami, umiestaním ozdôb, spôsobom spracovania dávali najavo rôzne životné okolonosti nositeľa- mladí nostili svetlejšie farby, starší tmavé. Na tvorbe krojov sa podielali zručné výšivkárky, čipkárky, farbiari, spracovatelia koží, kováči, mnohí ľudový remeselníci a umelci. Výzdoba, výber farieb, ozdôb, strihu, slúžili aj na rozlíšenie stavu a veku nostiteľov ako i príslišnosti k určitej spoločenskej vrstve. 

Táto mnohorakosť výužívania materlálov dala vzniknúť konštatovaniu, že na Slovensku “čo vŕšok prejdeš, iný kroj nájdeš.” 

Úprave a výzdobe hlavy venovali osobotnú pozornosť. Mladé slobodné ženy chodili prostovlasé, s  vlasmi sčesanými do jeného alebo dvoch vrkočovov, uprostred hlavy rozdelených na pútec. Do  vrkočov ktorých zaplietali pestrofarebné stužky a nosili i vence z kvetov. Na slávnostné príležitosti a veľké sviatky nosili na hlavnách “party”. Vydaté ženy nosili  vrkoče  obtočené okolo podložky z dreva alebo tvrdého papiera alebo drôtenej pomôcky (na chomľu, na drdol). Na hlavách nosili čepce. Pod čepce si dávali rôzne výstuže (napríklad rohy v Kojšove a pod.) podľa toho z ktorej dediny pochádzali. Takto dotvárali celkový obraz nielen tváre ale aj celej postavy.  Party i čepce si zaslúžia osobitnú pozornosť, keďže sú to často umelecké diela (viď. Projekt Party v 21. Storočí.) 

Prebytok odevov v dnešnej dobe, ich pochybná kvalita, ekologické dopady, využívanie lacnej praocovnej sily, neopodstatnené hromadenie odevov dnes nielen nedáva zmysel ale ťažko poškodzuje našu zem. Naši predkovia nám dali návod na spôsob rozumného života, ktorý sa neodkláňa od prírody, neničí ju ale jej pomáha. Berie si z nej príklad v estetike, v spôsobe života. 


Kľúčové slová
party svadba folklor folklór
Kreatívec
  AURA 4.25